Penerapan Model Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan (PAIKEM) pada Kursus Pra Nikah bagi Calon Pengantin (catin)
Main Article Content
Abstract
In the marriage purpose principle is the creation of happiness in the world and the hereafter. But in the reality of life problems arise and lead to divorce. In addition, many brides do not know about the Marriage Law and the Compilation of Islamic Law relating to marriage. A study reveals that among the causes of divorce is the lack of bride provision about knowledge of marriage. Research methodology in this paper uses library research which is digging through library data. The results obtained are that every Moslem headman in addition to having mastery competencies in material about marriage or munakahat fiqh but also must be able to use methods that are easily accepted by each bride, using the method of Active, Innovative, Creative, Effective and Fun Learning (PAIKEM).
Pada prinsipnya tujuan dari pernikahan adalah terciptanya kebahagiaan di dunia dan akhirat. Tetapi dalam realitas kenyataan kehidupan masalah timbul dan berujung kepada perceraian. Selain itu, banyak calon pengantin yang tidak mengetahui tentang UU Perkawinan serta Kompilasi Hukum Islam yang berkenaan dengan pernikahan. Sebuah penelitian mengungkapkan diantara penyebab perceraian adalah kurangnya bekal para calon pengantin tentang pengetahuan pernikahan atau perkawinan. Metodologi Penelitian dalam makalah ini menggunakan library research yakni menggali lewat data perpustakaan. Hasil yang didapat adalah bahwa setiap penghulu selain harus memiliki kompetensi penguasaan materi tentang perkawinan atau fiqih munakahat tetapi juga harus dapat menggunakan metode yang mudah diterima oleh setiap calon pengantin, yaitu menggunakan metode Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif,Efektif dan Menyenangkan (PAIKEM)
Downloads
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
Agus, Suprijono,Cooperatif Learning: Teori dan Aplkasi PAIKEM, Cet ke-X, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.
Al-Bukhari, Shahih Al-bukhori, (Lebanon : Dar el-Fikr)
Darmansyah, Stategi Pembelajaran Menyenangkan dengan Humor, Cet Ke-2, Jakarta: PT Bumi Aksara, 2011.
Departemen Agama RI, Panduan Pembelajaran, Bina Mitra Pemberdayaan Madrasah, Jakarta, 2005.
Departemen Pendidikan Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia, (Jakarta: Balai Pustaka, 2001).
Hamzah, Uno. B. & Mohamad Nurdin, Belajar dengan Pendekatan PAILKEM: Pembelajaran Aktif, Inovatif, Lingkungan, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan, Cet ke- 1, Jakarta: PT: Bumi Aksara, 2011.
http://health.liputan6.com/read/2028251/jumlah-perceraian-pasutri-di-indonesia-333-ribu-per-tahun.
Jauhar Mohammad, Implentasi PAIKEM dari Behavioristik sampai Konstruktivistik, Cet ke-1, Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher, 2011.
Jauhar, Mohammad, Implentasi PAIKEM dari Behavioristik sampai Konstruktivistik, Cet ke-1, Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher, 2011.
PP No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan, Pasal 19, ayat (1)
Rusman. Dr. M.Pd, Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru, Cet Ke-4, Jakarta: PT Rajagrafindo Persada, 2010.
Saleh, K. Wantjik, Hukum Perkawinan Indonesia, Jakarta: Galia Indonesia, 1976.
Silberman, Melvin L, Active Learning : Strategi Pembelajaran Aktif, Penerjemah Sarjuli, Yogyakarta: APPENDIS, 2001.
Tayar, Yusuf dan Syaiful Anwar, Metodologi Pengajaran Agama dan Bahasa Arab, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1997.
Trianto, Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif: konsep, landasan, dan implementasinya pada kurikulum tingkat satuan Pendidikan (KTSP), Cet ke-4, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2010.
Zed, Mestika, Metode Penelitian Kepustakaan, Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2004