Covid-19 ditinjau dari Epistemologi Tafsir Sufi Sebuah Penerapan Tafsir Referensial (TafsÄ«r Miá¹£dÄqÄ«) pada Ayat-Ayat
Main Article Content
Abstract
Abstrak
Artikel ini ditulis sebagai tawaran epistemologis bagi umat muslim, untuk berdamai dan beradaptasi dengan pola hidup baru untuk tetap bertahan di tengah Pandemi Covid-19 yang saat ini melanda hampir seluruh negara di dunia. Ini merupakan sebuah ajakan untuk menjadikan pandangan dan ideologi islam yang moderat (wasaá¹iyah) dalam segala sesuatu, termasuk dalam menyikapi wabah penyakit sebagai pandangan hidup. Harapannya, wabah tidak dijadikan sebagai wahana kepanikan, akan tetapi dijadikan sebagai wahana untuk memahami hakikat agama, perbaikan diri dan masyarakat. Pada artikel ini, penulis menggunakan epistemologi tafsir sufi sebagai pisau analisa untuk mengupas kandungan beberapa ayat Al-Quran. Tulisan ini juga dapat disebut sebagai salah satu jenis tafsir tematik karena penulis berupaya membahas (menganalisa) kandungan ayat-ayat Al-Quran berdasar pada sebuah tema. Hal yang menarik dari artikel ini adalah Covid-19 dapat menjadi salah satu referensi (miá¹£dÄq) dari ayat-ayat perumpamaan (al-amthÄl) yang menjelaskan keberadaan mahluk yang kecil, ayat-ayat yang menjelaskan sifat dasar kematian dan ayat-ayat yang menjelaskan keseimbangan hidup.
Kata Kunci: epistemologi tafsir sufi, tafsir referensial, wasaá¹iyah, kematian, keseimbangan hidup
Abstract
This article is written as an epistemological offer for Muslims, for making peace and adapting to new lifestyles in order to survive in the midst of the Covid-19 pandemic which is currently hitting almost all countries in the world. This is an invitation to make moderate Islamic views and ideology (wasaá¹iyah) in all respects, including responding to pandemic as a views of life. We hope that the pandemic was not reasoned for panic, but as a tool for understanding the nature of religion, self and society improvement. In this article, the author uses the epistemology of sufi interpretation as an analysis instrument to explore the several verses contents of the Al-Quran. This paper can also be called a type of thematic interpretation because the author seeks to discuss (analyze) the verses content of the Al-Quran based on a theme. The interesting thing about this article is that Covid-19 can be a reference (miá¹£dÄq) of parable verses (al-amthÄl) that explain the existence of small creatures, the verses that explain the nature of death and life balance.
Keywords: the epistemology of sufi interpretation, referential interpretation, wasaá¹iyah, death, life balance
Downloads
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
‘Arabî, MuḥyiddÄ«n Ibn. Al-FutuḥÄt al-Makkiyah. Beirut: DÄr al-á¹¢Ädir, Cet. X..
______. Raḥmatun min al-RaḥmÄn fÄ« TafsÄ«r wa IthÄrÄt al-Qur’Än. Damaskus: Maá¹ba’ah al-Naá¹£r, 1410 H.
______. TafsÄ«r Ibn ‘ArabÄ«. Beirut: DÄr IḥyÄ al-TurÄth al-‘ArabÄ«, 1422 H, cet. I.
‘IyÄshÄ«, Muḥammad Ibn Mas’ūd al-. TafsÄ«r al-‘IyÄshÄ«. Tehran: al-Maá¹ba’ah al-‘Ilmiah.
Ä€mulÄ«, Ḥaidar al-. TafsÄ«r al-Muḥiá¹ al-‘aẓam wa al-Baḥr al-Khadm. TehrÄn: Mu’assasah al-á¹ibÄ’ah wa al-Nashr fÄ« WizÄrah al-IrshÄd al-IslÄmÄ«, 1422 H.
Anwar, Rosihon. Menelusuri Ruang Batin Al-Quran: Belajar tafsir Batini Pada Allamah Tabataba’i. Jakarta: Erlangga, 2010.
Aá¹£fahÄnÄ«, Al-RÄgib al-. MufradÄt AlfÄḠal-Qur’Än. Damaskus: DÄr al-Qalam, 2009.
Bagir, Haidar. Seri Kajian Agama di Tengah Musibah: Perspektif Spiritual. Penerbit Nuralwala, Mei 2020, Cet. I.
BaihaqÄ«, AbÅ« Bakar al-. al-Sunan al-BaihaqÄ« al-KubrÄ. Makkah al-Mukarromah: Maktabah DÄr al-BÄz, 1994 M/ 1414 H.
_______. Sha’bu al-ĪmÄn. BeirÅ«t: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiah, 1410 H.
FatawÄ DÄr al-IftÄ al-Miá¹£riah. Mauqi WizÄrah al-AwqÄf al-Miá¹£riah/ www.islamic-council.com.
GhazÄlÄ«, AbÅ« ḤÄmid al-. IḥyÄ â€˜UlumiddÄ«n. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiah, 2017 M/ 1438 H, Cet. VIII.
_______. IḥyÄ â€˜UlÅ«muddÅ«n. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘ArabÄ«, t.th., cet. I.
ḤaidarÄ«, KamÄl. al- al-LubÄb fÄ« TafsÄ«r al-KitÄb. Qum: DÄr al-FarÄqid, 2010.
Hakim, Muhammad Baqir. Ulumul Quran. Jakarta: Al Huda, 2012.
ḤÄmidÄ«, ‘Abdul KarÄ«m. al-Madkhal ilÄ MaqÄá¹£id al-QurÄn. al-RiyÄá¸- al-Mamlakah al-‘Arabiah al-Su’ūdiyah: Maktabah al-Rushd, 2007 M/ 1428 H.
Hardiman, F. Budi. Seni Memahami Hermeneutik dari Schleiermacher sampai Derrida. Yogyakarta: PT. Kanisius, 2015.
Ḥasan, ṬalÄl al-. al-Manhaj al-TafsÄ«rÄ« inda ‘AllÄmah al-ḤaidarÄ«. Qum: DÄr al-FarÄqid, 2010.
______. Maná¹iq Fahm al-QurÄn: al-Usus al-Manhajjiyah li al-TafsÄ«r wa al-Ta’wÄ«l fÄ« ẓa’i al-Äyah al-KursÄ«. Qum: DÄr al-FarÄqid, 2012.
ḤibbÄn, Muḥammad Ibn. á¹¢aḥīḥ Ibn ḤibbÄn. BeirÅ«t: Muassasah al-RisÄlah, 1993 M/ 1414 H.
Iskandar, Syahrullah, dkk.. Fikih Pandemi: Beribadah di Tengah Wabah. Jakarta Selatan: NUO PUBLISHING, April 2020.
Kerwanto. “Epistemologi Tafsir Mulla Sadraâ€. Jurnal Theologia, Vol. 30, No. 1, June 2019.
_________. Metode tafsir Esoeklektik: Pendekatan Integratif untuk Memahami Kandungan Batin Al-Quran. Bandung: PT. Mizan Pustaka, 2018.
KhomsÄ«n, HÄshÄ«m AbÅ«. Madkhal ilÄ â€˜Ilm al-TafsÄ«r: DurÅ«s Manhajjiyah. shiabooks.net., t.th..
Koban, Antonius Wiwan. “Kebijakan Pemberantasan Wabah Penyakit Menular: Kasus Kejadian Luar Biasa Demam Berdarah Dengueâ€. The Indonesian Institute: Center for Public Policy Research, Juni 2005.
Ma’rifah, Muḥammad HÄdÄ«. al-TamhÄ«d fÄ« ‘UlÅ«m al-QurÄn. Qum: ManshurÄt DhawÄ« al-QurbÄ, 2009, Cet. II.
Muá¹£tafawÄ«, Ḥasan al-. al-TaḥqÄ«q fÄ« KalimÄt al-QurÄn al-KarÄ«m. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiah wa Markaz al-Nashr TurÄth al-‘AllÄmah al-Muá¹£tafawÄ«, 1430 H.
Mustaqim, Abdul. Epistemologi Tafsir Kontemporer. Yogyakart: LkiS Group, 2010.
NÄ«sÄbÅ«rÄ«, Al-. TafsÄ«r al-NÄ«sÄbÅ«rÄ« . Mauqi’ al-TafsÄsÄ«r/ http://www.altafsir.com.
RÄzÄ«, Muḥammad Ibn ‘Umar al-Fakhr al-. MafÄtÄ«h al-Ghaib. Beirut: DÄ IḥyÄ al-TurÄth al-‘ArabÄ«, 1420 H, Cet. III.
á¹¢adrÄ, MullÄ. TafsÄ«r al-QurÄn al-KarÄ«m. Qum: IntishÄrÄt BidÄr, 1344 H.
ShaḥÄtah, ‘AbdullÄh. ‘UlÅ«m at-TafsÄ«r. Kairo: DÄr al-ShurÅ«q, 2001 M/ 1421 H.
Shihab, M. Quraish. Corona Ujian Tuhan: Sikap Muslim Menghadapinya. Tangerang: PT. Lentera Hati, 2020.
_______. Wasathiyah: Wawasan Islam tentang Moderasi Beragama. Tangerang: PT. Lentera Hati, 2019.
ShÄ«rÄzÄ«, NÄá¹£ir MakÄrÄ«m. al-Amthal fÄ« TafsÄ«r KitÄbillÄh al-Munazzal. Qum: ManshÅ«rÄt Madrasah al-ImÄm ‘AlÄ« Ibn AbÄ« ṬÄlib, 1421 H, Cet. I.
Susilo, Adityo, dkk.,. “Coronavirus Disease 2019: Tinjauan Literatur Terkini Coronavirus Disease 2019: Review of Current Literaturesâ€. Jurnal Penyakit Dalam Indonesia, Vol. 7. No. 1, Maret 2020.
SuyÅ«á¹Ä«, JalÄluddÄ«n al-. al-Dur al-ManthÅ«r fÄ« TafsÄ«r al-Ma’thÅ«r. Qum: Maktabah ÄyatullÄh al-Mur’ashÄ« al-NajafÄ«, 1400 H, cet. I.
ṬabÄá¹abÄ’ī, Muḥammad Ḥusein al-. al-MÄ«zÄn fÄ« TafsÄ«r al-QurÄn. Qum: Mu’assasah al-Nasr al-IslÄmÄ«, 1417 H.
Umar, Nasaruddin. Pintu-Pintu Menuju Kebahagiaan: Belajar 9 Seni Hidup Bahagia di Dunia dan Akhirat. Ciputat- Jakarta Selatan: Al-Ghazali Center, Januari 2008.
Zaid, Waá¹£fÄ« ‘ĀshÅ«r AbÅ«. al-TafsÄ«r al-MaqÄṣīdÄ« li Suwar al-QurÄn al-KarÄ«m. Kairo: Kulliah DÄr al-‘UlÅ«m/www.alukah.net.
______. Metode Tafsir MaqÄá¹£idÄ«: Memahami Pendekatan Baru Penafsiran Al-Quran. Jakarta Selatan: PT. Qaf Media Kreativa, Maret 2020.